A világunk jövője a vállalkozásod jövője

Mindjárt az elején muszáj letudnunk a cikk legbonyolultabb mondatát. Múlt héten vettünk részt a Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, Valamint a Civil Impact Által 2020-ban létrehozott Bridge to Benefits mesterkurzuson. Mindenki túlélte? Akkor hátradőlhetünk, innentől könnyebb lesz.

A Bridge to Benefits program célja, hogy támogassa a kis- és középvállalkozásokat (KKV-k) abban, hogy a társadalmilag és környezetileg fontos ügyeket beépítsék üzleti folyamataikba, ezáltal erősítve piaci pozíciójukat. A program ösztönzi az együttműködéseket a KKV-k, nagyvállalatok, civil szervezetek és önkormányzatok között, elősegítve új projektek létrejöttét. Emellett a program célja a társadalmi és környezeti hasznosság tudatosítása a KKV-k körében, gyakorlati tudásmegosztással, mentorálással és fenntartható üzleti modellek kialakításával.

Az Edison Home küldetése

Mivel az Edison Home küldetése egy új, fenntartható energiakultúra elterjesztése, nem volt nehéz megérezni a kémiát köztünk és a BTB között. Azt is tudjuk, hogy az “egy fecske nem csinál nyarat” okán akkor lehetünk igazán eredményesek, ha minél több olyan szervezettel tudunk kapcsolatot, együttműködést kialakítani, amelyek a saját küldetésük, tevékenységük révén rezonálnak a céljainkkal.

A környezetvédelem csak a szükséges változás egyik pillére.

Ahhoz, hogy a jövőt élhetőbbé tegyük, társadalmi szinten is sokat kell tennünk. Van egy régi régi igazság: ha sokan teszünk keveset, az pont ugyanazt eredményezi, mintha keveseknek kellene sokat. Csak jóval könnyebb. Nekünk pedig meggyőződésünk, hogy ha jobban akarunk élni, ahhoz nem heroikus erőfeszítésekre van szükség, hanem sok kicsire.

Tulajdonképpen itt jön a képbe a BTB, ami arra tesz kísérletet, hogy a nagyok játékát, az ESG-t lehozza a kkv-k szintjére. Az ESG egy betűszó, az angol Enviromental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) szavak kezdőbetűiből született. Ez egy olyan keretrendszer, ami segíti a vállalatokat abban, hogy a működésük fenntarthatóbbá, átláthatóbbá váljon és úgy általában, jobban megfeleljen a környezeti elvárásoknak.

Hogyan vonatkozhat mindez egy kisvállalkozásra?

Meglátásunk szerint (és az egyszerűség kedvéért) valahogy így:

  1. A vállalkozás aktívan tesz azért, hogy a működése fenntarthatóbbá váljon (megújuló energia, a hulladék csökkentése, az élővilág megóvása)
  2. Olyan közösségi programok indítása (vagy ezekben való részvétel), amelyek hozzájárulnak az esélyegyenlőséghez, a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentéséhez
  3. Etikus üzleti gyakorlatok

De miért jó ez egy kisvállalkozásnak?

Egyrészt azért, mert egyre jobban megéri. Ahogy az ESG szabályozás mind jobban gyökeret ver, úgy válik elvárássá, hogy egy beszállítói lánc minden (még a legkisebb) tagja is megfeleljen az ESG által támasztott elvárásoknak. Magyarán, ha a céged nem ESG kompatibilis, akkor felejtsd el a beszállításokat!

De nemcsak erről van szó. Szokjunk hozzá a gondolathoz, hogy a gazdaság minden szereplője (a fogyasztókat is beleértve) egyre hangosabban fogja követelni, hogy a terméket/szolgáltatást előállító vállalkozás tevékenysége bizonyíthatóan fenntartható, átlátható és etikus legyen. Azok a cégek pedig , amelyek ezt figyelmen kívül hagyják, előbb-utóbb meg kell barátkozzanak az üres tányér látványával.

Pénzből élünk, nem a pénzért

De jóval többről van itt szó, mint közvetlen üzleti haszon. Egy élhetőbb világ a céged számára is élhetőbb. Vagy ha így egyértelműbb: a romló életkörülmények a Te vállalkozásod esélyeit is csökkentik. A környezetvédelem, a társadalmi szerepvállalás, az etikus működés – ezek nem úri huncutságok vagy egy letűnt kor romantikus elképzelései. A jövőnk, az életünk múlik rajtuk. De ha a miénk nem is, a gyermekeinké, unokáinké mindenképpen.

Ezért csatlakoztunk a BTB-hez. Ezért gondoltunk írni róla. Ezért biztatunk minden vállalkozót, cégvezetőt arra, hogy kezdjen el a saját vállalkozásán túlmutatóan gondolkodni! Hogy egy életünk van-e, azt a reinkarnáció hívei vadul vitatják. De hogy csak egy jövőnk van, az nem kérdés. Minél többen teszünk érte, annál jobb lesz nekünk. És jobb a jövőnek.

Gondolkodj másképp!

Amikor az Apple 1997-ben útjára indította talán legikonikusabb kampányát, biztosan nem gondolták, hogy 2024-ben majd feldolgozásért kiált. A téma persze