Az új energiakultúra, a pénztárcád és a Föld

Egy átlagembernek Seth Godin neve nem sokat mond. Magára valamit is adó marketingesnek viszont felcsillan a szeme. Seth Godin egy élő marketing legenda. Elképesztő eredmények övezik a pályáját, számtalan könyvet írt marketingről, vezetésről, alkotásról. Könyveiben nem ritkán kalandozik el a filozófia irányába. És nagyon jól áll neki.

A “Na, ez már marketing!” c. könyvében Godin így határozza meg a kultúrát: az olyan emberek, mint mi, így csinálják. Rá jellemzően rövid, de briliáns.

Mit jelent ez? Azt, hogy van egy történetünk arról, kik és mik vagyunk. Ez alapján helyezzük el magunkat a társadalom szövetében. Üzletemberek vagyunk. Szülők vagyunk. Focirajongók vagyunk. Iskolázottak vagyunk. Környezettudatosak vagyunk.

A címkék azért kellenek, mert ezek alapján határozzuk meg a viselkedésünket az élet különböző helyzeteiben. Hogyan viselkednek az üzletemberek? Mit tesznek a szülők? Mivel töltik a szabadidejüket a focirajongók? Hogyan viszonyulnak az életvitelükhöz a környezettudatos emberek? Ezekből tevődik össze a saját kultúránk.

Az új energiakultúra

Akkor mi az, hogy energiakultúra? És miért kell belőle új? Az “energiakultúra” egyszerűen az, ahogy az energia kérdését kezeljük. Az pedig, hogyan kezeljük, attól függ, miként gondolunk saját magunkra. Az alapján döntünk majd, hogy “egy olyan ember, amilyennek saját magamat is gondolom, hogyan viszonyulna ehhez a problémához?”.

Ha magunkat pl. felvilágosult, haladó szellemű, környezettudatos, a gyermekei jövőjéért aggódó emberként definiáljuk, akkor a kérdés ez: az ilyen emberek hogyan kezelik az energia kérdését? Valójában szinte mindenről így döntünk. Autóról, nyaralásról, öltözködésről, társaságról. Az olyan emberek, mint én, hogy csinálják?

De miért kell új?

Mert a világ megváltozott. Van, aki próbálja figyelmen kívül hagyni, de ez csak az érzékelését befolyásolja, a tényeket nem. Új energiakultúrára azért van szükség, mert

  • a szinte korlátlan, olcsó energia helyét egyre inkább felváltja a korlátozott mennyiségű, egyre drágább energia
  • ezzel párhuzamosan a cégek és háztartások energiaigénye egyre magasabb lesz
  • földrajzi adottságaink miatt (alig áll rendelkezésünkre kitermelhető energiahordozó) kiszolgáltatottabb helyzetben vagyunk, mint a világ más tájai
  • a bioszféra (értsd: az élet) egyre kevésbé tolerálja a nem megújuló energiahordozók használatát

Ezeket a pontokat egy-egy későbbi cikkben részletesebben is kifejtjük, de már a puszta felsorolás alapján is belátható: nem kezelhetjük tovább úgy az energia kérdését, mint eddig.

De akkor hogyan?

Meggyőződésünk, hogy az új energiakultúra két pilléren nyugszik:

  1. a felhasznált energia lehető legnagyobb részét kell saját magunk számára megtermelnünk és
  2. a megtermelt energiát a lehető leghatékonyabban kell felhasználnunk (energiamenedzsment)

Tudományos áttörés persze bármikor történhet. De jelen állás szerint egyfajta hét szűk esztendő vár ránk, már ami az energetikát illeti (a 7 nem szó szerint értendő). De ez csak azoknak fog fájni, akik

a) nem hajlandók felkészülni
b) nem hajlandók változtatni

Azok számára viszont, akik kellően rugalmasak, akik el tudják fogadni, hogy a kényszer az innováció legjobb forrása, az előttünk álló időszak nem lesz rosszabb. Csak más. Talán még izgalmasabb is.

Ha már most szívesen beszélgetnél a saját energiakultúrádról, keress minket! Tudod: megalapozott döntéseket helyes információk alapján fogsz hozni.

Gondolkodj másképp!

Amikor az Apple 1997-ben útjára indította talán legikonikusabb kampányát, biztosan nem gondolták, hogy 2024-ben majd feldolgozásért kiált. A téma persze