Elektromos autó – Neked sem volt töltő a dobozban?

Az Apple-t lehet imádni vagy utálni, de egyvalamit nem lehet elvitatni: könnyedén képes piaci trendeket teremteni. A 2020 októberében bemutatott iPhone 12 volt az első okostelefon, amihez már nem adtak töltőt. Akkor mindenki felháborodott, a konkurencia pedig szénné cikizte az Apple-t. Azóta tudod, mi történt.

Az elektromos autók gyártói átugrották ezt a szakaszt és soha nem is adtak töltőt az autókhoz. Hacsak a konnektorba dugható töltőkábelt nem tekintjük annnak. Amit bárhova magaddal vihetsz, így ahol konnektor van, üzemanyag is van. Csak bedugod és magára hagyod.

Tegyük hozzá: jó hosszú időre. 230-ról még hibridet tölteni is egy buddhista szerzetes türelmét igényli. Egy combosabb akkupakkal felszerelt, kellően lemerített villanyverdát feltölteni… Hidd el, nem erre az élményre vágytál, amikor egy talicska pénzt kifizettél érte.

És a sebesség csak a krónikus fejfájásod egyik oka lesz. Hogy megmutassuk, mi minden okozhat problémát, a fali töltőállomásokat három csoportba soroltuk. Ha megérted, melyikkel mit nyersz, azt is tudni fogod, mit veszítesz, ha csak azért is konnektorkalandor maradsz.

Basic

Ezeket a töltőket okkal hívjuk így. Se tüzijáték, se táncosnők, csak két problémádat oldják meg: a sebességet és (megfelelő telepítés esetén) a biztonságot.

Ami a sebességet illeti, joggal merül fel a kérdés: mennyivel lesz gyorsabb? A rengeteg változó miatt itt és most maradjunk annyiban: jóval. A különbség kifejezésére egész számmal való szorzásra lesz szükség, de hogy mekkora az egész szám, az a körülményektől függ.

És nyilván a gyorsaság az izgibb kérdés. De muszáj szót ejteni a biztonságról is. Se huhogni, se károgni nem fogunk. Legyen elég annyi, hogy egy ekkora fogyasztó próbára teszi az otthoni elektromos hálózatot és nem biztos, hogy tudni akarod, hol van a tűréshatára.

Lényeg a lényeg: egy basic töltő egyszerre növeli a töltési sebességet és a biztonságot. Mást nem tud, de a konnektoros konnektivitáshoz képest már ez is hatalmas lépés.

Remote

Ezt a kategóriát a gyártók már habozás nélkül okosnak titulálnák. Hivatkozási alapként azért, mert van hozzájuk webes felület, jobb esetben még mobilos applikáció is. Ezek segítségével távolról is ráláthatsz a töltésre, sőt, be is avatkozhatsz. A “távolról” jelentése gyártónként eltérő. Van, amelyiknél ez a nappalidat jelenti (értsd: ugyanazon a hálózaton kell lennetek), van, amelyik esetében viszont a világ bármely pontján tartózkodhatsz. Jelentsen ez bármilyen előnyt is.

A távolról vezérelhető töltők 3 fő funkcióval büszkélkedhetnek. Az egyik a dashboard, ami mindenféle információt, statisztikát, előrejelzést mutat a töltéseidről. A másik az időzítés. Ez lehetővé teszi, hogy bár hazaérkezéskor egyből töltőre dugtad az autót, a töltés mondjuk csak este 10-kor induljon el, hogy addig ne terhelje a háztartást.

Kétségkívül a harmadik a legizgalmasabb. Ez arra ad megoldást, hogy szabályozd a töltő teljesítményét. Ez garantálja a családi békét olyankor is, ha szimultán akkor töltenél, amikor a feleséged mosna, vasalna és sütne. Egyszerre. Esetleg a kamaszfiad kriptót bányászna. Ilyenkor lejjebb veheted a töltő teljesítményét, amitől ugyan a töltés lassabb lesz, az életed viszont hosszabb.

Eco smart

Na, most érkeztünk meg oda, ahova igazából el akartunk jutni. Az Eco smart valójában nem egy töltő, hanem egy töltő és egy intelligens külső egység csapatjátéka. Ez már tudja azt, amit egy töltőnek 2024-ben (és 25-ben, 26-ban, 27-ben és 28-ban) tudnia kell. Röviden: helyetted gondolkodik, dönt és cselekszik. Hosszabban egy külön cikkben írunk róla, mert megérdemli. Most maradjunk annyiban, hogy talán egyszerűbb töltővel is ellennél, de ez az, amit igazán akarsz.

Jó, jó – de melyiket vegyem?

Mi erre azt mondjuk: gondolkodj előre! Ne azt vedd meg, ami kielégíti az aktuális szükségletedet, hanem azt, ami kiszolgálja a következő években megjelenő igényeket is! Lehet, hogy at this moment egy basic töltő is megteszi és nem érzed a távirányítás, az időzítés, a teljesítményszabályozás vagy az intelligens vezérlés hiányát. De fogod. Akárcsak a nagyobb töltési teljesítményét. Akkor majd kénytelen leszel megvenni a jobb és okosabb töltőt – ezt meg vagy el tudod adni vagy nem. Egyszerűbb egyből a jobbat venni. Annyival nem drágább. Főleg az autód árához viszonyítva.

Na persze, mondhatnád erre, nyilván a legdrágábbat akarjuk eladni. Igazad van. Tényleg azt akarjuk. De azért tartjuk mindhárom kategóriát, hogy választhass. Akárhogy is döntesz, azt szeretnénk, hogy jól érezd magad vele. Egy dolgot nem szeretnénk: ha azt éreznéd, hogy nem szóltunk előre.

Egy hét múlva jövünk az Eco smart kategória részletes bemutatásával. Ha addig is kérdésed lenne vagy már tudod, mit akarsz, keress minket!

Gondolkodj másképp!

Amikor az Apple 1997-ben útjára indította talán legikonikusabb kampányát, biztosan nem gondolták, hogy 2024-ben majd feldolgozásért kiált. A téma persze